پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
احتمال وزش باد شدید و سیلاب در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی و غربی و خراسان شمالی وجود دارد
شعارسال: سازمان هواشناسی بار دیگر از وزش باد شدید و سیلاب احتمالی در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی و غربی و خراسان شمالی خبر داد تا این استان‌ها چند روز پیش از وزش باد شدید و سیل احتمالی خود را برای مقابله با آن مهیا کنند. باید ببینیم این استان‌ها که امسال چند بار با حوادث غیرمترفبه مختلف دست و پنجه نرم کرده‌اند در شرایطی که ازسه روز پیش، از وقوع سیلاب احتمالی اطلاع دارند از این آزمون سرافراز بیرون می‌آیند و می‌توانند با تجهیزات و نیروهای در اختیار خود حوادث احتمالی را مدیریت کنند یا خیر؟

«امین حسین نقشینه»، کارشناس پیش‌بینی سازمان هواشناسی در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: از عصر روز سه‌شنبه تا چهارشنبه به دلیل قرار گرفتن جریان‌های شمالی روی دریای خزر و وزش باد از عرض‌های بالاتر به سمت ایران وضعیت جوی نوار شمالی کشور شامل استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان ناپایدار می‌شود و انتظار سیلابی شدن رودخانه‌ها و وزش باد شدید وجود دارد. وی البته این را هم گفت که وزش باد شدید به اندازه گذشته دراین استان‌ها نخواهد بود. وزش باد شدید در این استان‌ها در روز چهارشنبه تشدید می‌شود و در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و خراسان شمالی هم وزش باد و رگبار و رعد و برق را خواهیم داشت. بدین ترتیب روز چهارشنبه دریای خزر مواج و شنا ممنوع خواهد بود. به گفته وی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز با وزش باد از جنوب عراق به سمت استان‌های خوزستان و ایلام با گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا مواجه خواهیم بود.

* آمادگی مازندران برای سیلاب احتمالی

پیرو اطلاعیه سازمان هواشناسی، مازندران بار دیگر به حالت آماده باش درآمد و برای مقابله با حوادث احتمالی برنامه‌ریزی کرد.

«علی اصغر احمدی»، مدیر کل مدیریت بحران مازندران در گفت‌و‌گو با «ایران» از آمادگی این استان برای مقابله با وزش باد و سیل احتمالی خبر داد و گفت: همه نیروهای امدادی و دستگاه‌های خدمات رسان استان با تجهیزات کامل آماده مقابله با هر حادثه‌ای هستند.

از آنجا که احتمال وزش باد در این استان وجود دارد شهرداری‌ها موظف شدند تابلوهای تبلیغاتی را جمع‌آوری یا از محکم بودن آنها اطمینان حاصل کنند و به مالکان هشدار بدهند تا مبادا تابلوهای سردر مغازه‌ها با وزش باد شدید روی سر مردم سقوط کند. همچنین شهرداری‌ها موظفند هرس درختان فرسوده و لایروبی جوی‌ها و انهار را جدی بگیرند و ماشین‌آلات لازم مانند کمپرسی و لودرها را آماده داشته باشند.وی از ممنوع شدن برپا کردن چادرهای مسافرتی در روزهای پایانی هفته در مازندران خبر داد و گفت: از میهمانان استان انتظار داریم از اتراق کردن در حاشیه رودخانه‌ها خودداری و ما را در حفاظت از جانشان کمک کنند.

* مردم باید خود را با شرایط کشور حادثه خیز وفق دهند

در همین حال، «مرتضی اکبرپور»، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» خاطرنشان کرد: متأسفانه ما در اغلب مناطق شهری و روستایی در بخش زیرساخت‌ها مشکل داریم و به همین دلیل است که می‌بینیم بارش یک رگبار با سرعت بالا در مدت نیم ساعت به یک سیلاب تبدیل می‌شود، چرا که مجاری و کانال‌های ما جوابگوی تخلیه رگبارها نیست و این اتفاقی است که آخر هفته گذشته در گلستان افتاد. البته از سوی دیگر جلو برخی خسارات مانند طوفان 130 کیلومتری مازندران را که موجب کنده شدن سقف‌های شیروانی شد نمی‌توانیم بگیریم. به هرجهت مردم ما باید بپذیرند که در کشور حادثه خیزی زندگی می‌کنند و باید ضمن مقاوم‌سازی خانه‌ها بحث بیمه را جدی بگیرند و در حفظ اموال و جانشان بکوشند.

** برش

تیم‌های امدادی در وضعیت آماده باش قرار گرفتند

با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی و احتمال وقوع دوباره بارندگی و سیل، تیم‌های امدادی سازمان امداد و نجات در وضعیت آماده باش قرار گرفتند و برای امدادرسانی با هر گونه حوادث آماده هستند.«ناصر چرخ ساز»، رئیس سازمان امداد و نجات کشور درگفت‌و‌گو با «ایران آنلاین» درباره آخرین وضعیت امدادرسانی‌ به سیل و طوفان در5 استان نیز گفت: از مهم‌ترین اقدام‌هایی که دراین زمان انجام شد، توزیع نایلون برای خانه‌هایی بود که سقف آنها آسیب دیده بود و نیازبه مصالحی داشتند تا به صورت موقتی جلوی نشت آب را بگیرند. از سوی دیگر، «مهدی محمدی»، فرماندار قائمشهر نیز درباره گلایه شهروندان مناطق سیلزده اظهار داشت: توزیع ایرانیت‌ها، بین خانوارهای آسیب دیده بر اساس فرم کارشناسی بنیاد مسکن صورت گرفت و مطابق نظر کارشناسی شورایاری‌ها و دهیاری‌ها انجام شد. در ارتباط با توزیع نایلون به جای سقف خانه‌های تخریب شده هم باید گفت که این کاری اورژانسی بود که در مدت 48 ساعت از سوی جمعیت امداد و نجات هلال احمر صورت گرفت و طبیعی است که در این زمان کم، کار بیشتری نمی‌شد انجام داد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 19، تاریخ انتشار: سه شنبه 16 شهریور 1395، کدخبر: 6305.

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
0
0
ما که همیشه در حال تهدیدیم. تورم، گرانی، اجاره خانه ، سیلاب، شهریه ، زلزله و ....
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین